Švietimas ir mokslas 

Etninės kultūros globos tarybos švietimo ir mokslo komisijos pastabos ir siūlymai Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo projekto naujai redakcijai dr. Irena Čepienė


Nr 96 2002-09-24

Komisija, susipažinusi su LR Švietimo įstatymo projekto nauja redakcija, konstatuoja, kad naujas įstatymo projektas pastebimai patobulintas. Nemažai atsižvelgta į oponentų kritiką, atlikti tam tikri papildymai ir korektūros.

Etninės kultūros globos tarybos Švietimo ir mokslo komisija taip pat buvo pateikusi LR Švietimo įstatymo projektui pastabas, susijusias su etninės kultūros ugdymo tikslais ir plėtote švietimo sistemoje. Tenka apgailestauti, kad Švietimo įstatymo projekto naujos redakcijos rengėjai neparodė tinkamo dėmesio mūsų pareikštiems pageidavimams.

Pakartotinai siūlome, kad Švietimo įstatyme atsispindėtų valstybės rūpestis tautinio tapatumo išsaugojimui ir stiprinimui Lietuvos švietimo sistemoje. Atvira visuomenė, norėdama išsaugoti savo nacionalinį savitumą, kartu su pilietinio sąmoningumo ugdymu turi ugdyti sąmoningą tautiškai susipratusią jaunąją kartą su giliu tautinės kultūros pojūčiu.

Komisija pateikia konkrečias pastabas ir pasiūlymus Švietimo įstatymo projekto naujai redakcijai.

  •   Švietimo tikslai, apibūdinti 3 str., nėra pakankamai metodologiškai suformuluoti, 3 ir 4 dalyse neatsispindi asmens ugdymo specifika, 4 dalyje pateiktas švietimo tikslas deklaratyvus, kituose straipsniuose jis neplėtojamas. Siūloma 3 str. 4 d. naujai suformuluoti: „Perteikti asmeniui tautinės kultūros pagrindus, siekiant laiduoti tautos, jos kultūros tęstinumą ir tapatybės išsaugojimą, nuolatinį jos vertybių kūrimą, stiprinti Lietuvos kultūros atvirumą“.

  • Pateikiant Švietimo įstatyme švietimo sandarą, 6 str. l d. ikimokyklinio, 7 str. l d. priešmokyklinio, 8 str. l d. pradinio ugdymo paskirtį, tikslinga nurodyti, kad vaikui suteikiami tautos kultūros pagrindai. Siūloma 9 str. l d. papildyti formulavimą: ugdyti asmens tautinį mentalitetą, pilietinį ir tautinį sąmoningumą, 10 str. l d. – įterpti papildymą, kad vidurinis ugdymas padeda įgyti pilietinę ir tautinę brandą.

  •  Švietimo įstatymo projekto naujoje redakcijoje pasigendama ugdymo turinio aptarimo. Pageidautina įstatyme pateikti atskirą straipsnį, kuriame numatyti, kad etninės kultūros ugdymas būtų traktuojamas kaip sudėtinė bendrojo ugdymo turinio dalis.

  • Įstatymo projekto 41 str. 6 d. siūloma nurodyti, kad savivaldybės, gavusios sutikimą, gali steigti įvairių pakraipų (profilių) mokyklas, tarp jų bendrojo lavinimo ir specialias etninės pakraipos mokyklas.

  • Įstatyme vartojamų sąvokų apibūdinime 2 str. pasigendama sąvokos „Papildomas ugdymas“. Jis skatina mokinių saviraišką, teikia plačias galimybes susipažinti su gimtojo krašto kultūros vertybėmis, ugdyti patriotinius jausmus.

  • Siūloma 42 str. 6 d. papildyti ir formuluoti taip: „Mokykloje gali veikti mokinių ir jaunimo organizacijos, kurios skatina mokinių, studentų dorovinį, tautinį, pilietinį sąmoningumą, patriotizmą, puoselėja bendrąsias ir tautinės kultūros vertybes, padeda tenkinti saviugdos ir saviraiškos poreikius“.

  • 48 str. 2 d. antrą punktą siūloma papildyti: "ugdyti tvirtas mokinių dorovės, pilietines, tautines bei patriotines nuostatas...“.

  • 64 str. tikslinga įvesti 9 dalį ir ją pateikti tokiu būdu: "9. Etninės kultūros globos taryba - Seimo ir Vyriausybės ekspertas ir patarėjas etninės kultūros valstybinės globos ir politikos klausimais, prižiūrinti ir koordinuojanti Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo nuostatų įgyvendinimą švietimo sistemoje".

  •  Švietimo įstatymo projekto naujoje redakcijoje pasitaiko techninių klaidų, stiliaus nesklandumų (40 str. 7 d. 7 pastraipa: "ikimokyklinio ugdymo mokyklos"; 9 str. l d.: "suteikti asmeniui asmenybinės brandos pagrindus"; 42 str. 6 d.: "gali veikti organizacijos, kurios savo veikla...").                          

Komisijos pirmininkė, ekspertė dr. doc. Irena Čepienė

2002 10 16

 

 

 


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2232&p_d=21299&p_k=1