Regionų politika ir plėtra 

Folkloro ansamblių savitumai etnografiniuose regionuose dr. Rytis Ambrazevičius


Ekspertizė

1.  Motyvacija

Folkloro ansamblių judėjimas - svarbus veiksnys Lietuvos kultūriniame gyvenime. Istoriškai susiklostė, kad folkloro ansamblių vaidmuo, ypač jų masiškumo aspektas, yra žymiai svaresnis negu kaimyninėse valstybėse (Latvijoje, Baltarusijoje, jau nekalbant apie Lenkiją). Šis judėjimas pakilimo laikotarpiu (9-ajame dešimtmetyje) buvo labai populiari ir viena iš nedaugelio nacionalinio identiteto raiškos formų. Ir šiuo metu jis lieka viena iš pagrindinių folkloro gyvosios raiškos formų.

Folkloro ansamblių veikla (jų organizuojamos šventės, festivaliai, vakaronės, ekspedicijos ir kitokie renginiai bei akcijos) turbūt ryškiau matoma, aiškiau atsiskleidžia regionų (o ne didmiesčių) bendrakultūriniame kontekste. Čia jie reprezentuodami vietinės kultūros savitumą, viena vertus, atlieka „krašto veido“, „vizitinės kortelės“ vaidmenį (išorinis vaidmuo), antra vertus, palaiko ir skatina puoselėti kraštietišką identitetą ir lokalinės tradicinės kultūros vertybes apskritai (vidinis vaidmuo).

Todėl akivaizdu, kad folkloro ansamblių veikla, jos lygis yra reikšmingas visuomenės kultūrinio gyvenimo lygio dėmuo. Šios ekspertizės tikslas yra apžvelgti folkloro ansamblių situaciją įvairiuose Lietuvos etnografiniuose regionuose bei atskleisti administracinio skirstymo įtaką šiai situacijai.

Rengiant ekspertizę remtasi autoriaus asmenine patirtimi dalyvaujant įvairiose ansamblių apžiūrose, šventėse, kitokiuose renginiuose, daugiausia eksperto teisėmis (dirbant Lietuvos liaudies kultūros centre).

2. Folkloro ansamblių tipai

Pagal naudojamą repertuarą ir jo įsisavinimo būdą ansamblius galima apytikriai suskirstyti į tokias grupes: tiesioginiai vietinės tradicijos tęsėjai („pirminis folkloras“) ir jos perėmėjai („antrinis folkloras“), ansambliai, naudojantys platesnio regiono, kito regiono ar bendralietuvišką repertuarą, bei ansambliai, kurių repertuaras nepriskiriamas folkloro žanrui. „Antrinio“ folkloro grupėje išsiskiria „reprezentaciniai“ ansambliai, kurie stengiasi atkurti ne kokį nors folkloro sluoksnį, o, kiek tai įmanoma, visą jo įvairovę. Skatintini yra ypač pirmųjų dviejų tipų ansambliai, o nefolklorinio tipo ansambliai dažniausiai yra prasto meninio lygio arba tiesiog jų vadovai neturi elementarių žinių ir profanuoja folklorą.

3. Folkloro ansamblių lygio vertinimo kriterijai

Per keletą folklorinio judėjimo dešimtmečių susiklostė tokie pagrindiniai ansamblių vertinimo kriterijai, leidžiantys gana objektyviai spręsti apie jų lygį:

  • Repertuaras (repertuaro pasirinkimo problema; nuo to priklauso lokalinės tradicijos reprezentavimo galimybė).

  • Meninis lygis (repertuaro atlikimo problema; nuo to priklauso lokalinės tradicijos reprezentavimo efektyvumas).

  • Sceninė apranga (regiono, lokalinės tradicijos reprezentavimas). Problema labiau už pirmąsias dvi susijusi su finansavimu.

4. Folkloro ansamblių lygio formavimosi veiksniai

(„Senasis istorinis paveldas“)

•  Autentiškojo folkloro situacija (gausa, išlikę sluoksniai, jų vertingumas). Vieni regionai "folkloriškesni" už kitus (pavyzdžiui, Dzūkija - Suvalkija).

("Naujasis istorinis paveldas")

•  Folklorinio judėjimo bei kitos kultūrinės tradicijos (krašto kultūrinio gyvenimo intensyvumas, kultūrinės veiklos formos). Folklorinis judėjimas įvairiuose kraštuose formavosi ne vienu laiku ir nevienodai. Folkloro ansamblių lygis veikiamas ir konteksto, pavyzdžiui, labai priklausė ir priklauso nuo stilizuoto folkloro tradicijų stiprumo.

(„Dabartis“)

•  Etnokultūrinės veiklos organizavimo lygis. Vietinių organizatorių, folkloro ansamblių vadovų aktyvumas, profesionalumas, kultūrinės pozicijos, vertybinės nuostatos, kryptingumas. Yra daug pavyzdžių, kai net gretimuose rajonuose ansamblių lygis labai skiriasi; jau gana sunykusios gyvosios tradicijos kraštuose kartais sugebama „išspausti“ visa, kas įmanoma, o gretimi iš esmės turtingos tradicijos kraštai folkloro dabartinės raiškos prasme yra "tušti".

• Vietinės valdžios nuostatos. Etnokultūrinės veiklos intensyvumas priklauso nuo finansavimo, o vietinis biudžetas – dažniausiai pagrindinis finansavimo šaltinis.

5. Etnografiniai regionai ir ribiniai kraštai

Apibrėžę, kaip vertinamas ir nuo ko priklauso folkloro ansamblių lygis, apžvelgsime ansamblių lygio situaciją Lietuvos etnografiniuose regionuose. Tačiau prieš tai atkreipsime dėmesį į vieną, mūsų nuomone, svarbią etnografinio skirstymo problemą, kuri, kaip matysime vėliau, vis dėlto suponuoja administracinį skirstymą būtent pagal etnografines ribas. Tai kraštai, kurie nėra vienareikšmiškai ir aiškiai priskiriami tam tikram etnografiniam regionui,  - tarpiniai, ribiniai kraštai. Pateikiame rajonų pagal dabartinį administracinį suskirstymą priklausomybę etnografiniams regionams arba ribiniams kraštams remiantis folkloro ansamblių duomenimis. Ribiniams kraštams priskirti ir tie, kuriuose gausu nelietuvių tautybių gyventojų:

Žemaitija (+ Mažoji Lietuva): Klaipėda, Skuodas, Kretinga, Mažeikiai, N.Akmenė, Telšiai, Plungė, Šilutė, Šilalė, Kelmė, Jurbarkas (ribinis), Raseiniai (ribinis), Šiauliai (ribinis), Joniškis (ribinis).

Aukštaitija: Pakruojis, Radviliškis, Kėdainiai, Ukmergė, Panevėžys, Pasvalys, Biržai, Kupiškis, Anykščiai, Rokiškis, Utena, Zarasai, Ignalina, Joniškis (ribinis), Šiauliai (ribinis), Raseiniai (ribinis), Jonava (ribinis), Kaišiadorys (ribinis), Širvintos (ribinis), Molėtai (ribinis), Švenčionys (ribinis).

Dzūkija: Varėna, Lazdijai (ribinis), Alytus (ribinis), Prienai (ribinis), Kaišiadorys (ribinis), Trakai (ribinis), Šalčininkai (ribinis), Vilnius (ribinis), Švenčionys (ribinis).

Suvalkija: Marijampolė, Vilkaviškis, Šakiai, Kaunas, Jurbarkas (ribinis), Jonava (ribinis), Prienai (ribinis), Alytus (ribinis), Lazdijai (ribinis).

6. Folkloro ansambliai įvairuose etnografiniuose regionuose: panašumai ir skirtumai

Ansamblių „tankumas“ nevienodas etnografiniuose regionuose. Daugiausia jų tradiciškai yra Dzūkijoje bei didžiuosiuose miestuose, šiek tiek mažiau - Aukštaitijoje bei Žemaitijoje, dar mažiau - Suvalkijoje. Regionai atitinkamai išsidėsto ir pagal vidutinį ansamblių lygį (pagal apibrėžtus kriterijus), ir pagal ansamblių tipų dominavimą. Ansamblių aktyvumas ir lygis dėl minėtų priežasčių (lygio formavimosi kriterijų) gana nevienodas (pavyzdžiui, rengiantis 1998 m. Dainų šventei apžiūrose dalyvavo nuo O (Šalčininkų raj.) iki 28 (Anykščių raj.) ansamblių, iš viso 498 ansambliai).

Žemaitija: „pirminio folkloro“ ansamblių lygis vidutinis, ryškesnių atstovų nėra (nebent Sedos „Rimoliai“, anksčiau Luokės, Inkaklių ansambliai). Gana stiprus „mišrių“ („pirminio folkloro“ su įsiliejančia jaunąja karta) ansamblių sluoksnis, keletas aukšto (reprezentacinio) lygio „antrinio folkloro“ ansamblių (Palangos „Mėguva“, Telšių „Insula“), reprezentacinio lygio vaikų ansambliai (Telšių „Čiučiuruks“, Klaipėdos „Kuršiukai“, „Vorusnėlė“).

Aukštaitija: „pirminio folkloro“ ansamblių lygis vidutinis, ryškesni atstovai: „Šeduva“, „Linkuva“, Videniškių (Molėtų raj.) „Ievužė“, Trakiškių (Panevėžio raj.), anksčiau - Salako folkloro ansamblis. Gana daug įvairaus lygio „antrinio folkloro“ ansamblių (Rokiškio „Gastauta“, Utenos „Utauta“, „Levindra“, Ukmergės „Dagilėlis“ ir kt). Keletas reprezentacinio lygio vaikų ansamblių (Rokiškio „Čirulis“, Molėtų „Kukutis“).

Dzūkija: daug aukšto lygio (lyginant su kitais regionais) „pirminio folkloro“ ansamblių. Žymesnieji: Žiūrų, Marcinkonių (Varėnos raj.), Kalvių-Lieponių (Trakų raj.), Lazdinių-Adutiškio (Švenčionių raj.). Ryškesnių antrinio folkloro bei vaikų folkloro ansamblių nedaug.

Suvalkija: „pirminio folkloro“ ansamblių lygis neaukštas, čia ypač stipri stilizuoto folkloro įtaka (nors, be abejo, jos esama ir kituose regionuose). Bene vienintelis ryškus „mišraus“ („pirminio“ + „antrinio“ folkloro) tipo ansamblis - Vilkaviškio „Sūduviai“.

Bendras dėsningumas: folkloro ansamblių judėjimas ribiniuose kraštuose silpnesnis, ansambliai žemesnio lygio. Tai susiję pirmiausia su sunkiau suvokiamu kraštietišku identitetu (pavyzdžiui, Raseinių, Jonavos, Prienų raj.). Tačiau čia yra ir išimčių (pavyzdžiui, Kaišiadorių raj. ribinę padėtį ir savitą folklorą puikiai panaudojo buvęs Kaišiadorių „Verpetos“ vadovas Aidas Bernatonis).

7.  Išvados

Ekspertizė parodė, kad folkloro ansamblių situacija Lietuvoje nevienoda, situacijos savitumai labiausiai koreliuoja su etnografinių regionų ribomis. Folklorinių ansamblių veikla geriausiai būtų skatinama, metodinė parama būtų efektyviausia, jei veiklos koordinavimas (be koordinavimo visos valstybės mastu) vyktų etnografiniuose regionuose, tą sąlygotų ir administracinis suskirstymas atsižvelgiant į etnografinius regionus. Papildomai turėtų būti sukurta "regionų - ribinių kraštų" koncepcija, kuri skatintų folklorinį judėjimą ir identiteto formavimąsi gana didelėje Lietuvos dalyje, vienareikšmiškai nepriskiriamoje konkretiems etnografiniams regionams.

Rytis Ambrazevičius

 

 


Naujausi pakeitimai - 2002-12-16




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2231&p_d=21374&p_k=1