Regionų politika ir plėtra 

Ekspertinis atskirų projektų ir darbų 2000 metais vertinimas dr. Vygandas Čaplikas


Nr 18 2001-07-31

Tos sritys, atskiri jų darbai ir konkretūs projektai, kuriuos teko 2000 metais peržiūrėti ir vertinti, išskirtinos į dvi dalis:

1. Regioninis planavimas

LR Kultūros ministerija du kartus pateikė vertinimui Panevėžio apskrities teritorinio vystymo planą, nes šioje srityje ji yra kaip vienas iš subjektų, kuris rengia planavimo sąlygas. Tas šią ministeriją nemažai įpareigoja už bendros ir etninės kultūros likimą Lietuvos regionuose.

Vertinant Panevėžio apskrities planą buvo atkreiptas dėmesys į sekančius klausimus:

a. Sudarytame ir pateiktame plane niekur nebuvo paminėtas gilesnis, fundamentalesnis Panevėžio krašto istorinis kultūrinis paveldas, kad planuojamoji teritorija priklauso Vakarinei Aukštaitijai su savita kalbos tarme, žmonių charakteriu, papročiais, kultūros ir istorinėmis įstaigomis ir pan. Be šių akcentų neįmanoma teritorinė turizmo plėtra, kuri numatoma plane.

b. Pateiktame plane mažai skirta dėmesio kultūros įstaigoms, bent jau jų bendrai struktūrinei charakteristikai: kiek čia ir kokių yra muziejų, galerijų, teatrų, ansamblių ir t.t. Be esamos padėties įvertinimo ir analizės neįmanoma daryti projekcijos ateičiai, numatyti tokių įstaigų struktūrą, prognostinę situaciją. Socialinės politikos požiūriu, šios įstaigos taip pat yra darbo vietų davėjos, telkia atitinkamas pajamas vietiniam biudžetui, nekalbant jau apie jų kaip katalizatoriaus vaidmenį visai krašto ekonomikai. ES valstybėse yra labai daug pavyzdžių apie ypatingą tokių įstaigų vaidmenį krašto ūkyje. Pvz., Suomijos Šiaurės Karelijoje nuošalios ūkininkės Evos Riūnenen sodybos, kol užsiiminėjo pienininkyste, metinis pelnas buvo tik 25 tūkst. JAV dolerių per metus. Šią sodybą pevertus menine - etnografine, pelnas padidėjo dešimt kartų, siekia 250 tūkst. dol. Sodyba tapo ekonominiu požiūriu labai svarbi visai vietinei komunai (valsčiui). Tas pat yra ir su krašto stambiais etnocentrais, jų veiklą gerai organizavus, jie teikia nemažas pajamas, kuria naujas darbo vietas.

Dėl to tokie kaip Panevėžio apskrities planas, kitų Lietuvos teritorijų regioniniai planai turi remtis Europos Sąjungos regioninės politikos rekomendacijomis ir gera jos valstybių praktika šioje srityje. Planavimo pirminė pozicija, metodologinis pagrindas turėtų remtis „Europos regionų asamblėjos deklaracijos“ 13 straipsniu, jo septintu punktu, kur nurodyta: „svarbiausias tikslas ir toliau pasilieka vystyti tikrąjį regionų identiškumą“. Be tokios principinės pozicijos gero regioninės plėtros plano sudaryti nepavyks, tačiau jis reikalauja išsamaus planuojamos teritorijos pažinimo, jos istorinės raidos suvokimo, kultūrinės retrospekcijos.

2. Lietuvos regionų pavadinimų ir orientacinių ribų nustatymas

Siekiant palengvinti naujai LR Vyriausybei, greičiau baigti susidariusią painiavą su esamu šalies padalinimu į apskritis, kurios vis dažniau pradedamos vadinti regionais, nors su ES savivaldos regionais dar mažai ką turi bendro, sudaryti du projektiniai Lietuvos suskirstymo į savivaldos regionus variantai. Vienas jų sudarytas remiantis galimybe šalį suskirstyti į keturis pagrindinius regionus (Dainava, Aukštaitija, Suvalkija ir Žemaitija), o kitas - į penkis: Aukštaitiją dalinant į dvi savarankiškas teritorines dalis: Vakarinę ir Rytinę Aukštaitiją. Pirmasis projektas atspausdintas Lietuvos - Suomijos draugijos leidinyje „Suomija“ (2000 m. gruodžio mėn. Nr. 2(25), kitas pateiktas Lietuvos Savivaldybių asociacijos leidiniui „Savivaldybių žinios“. Šie projektai padės greičiau šioje srityje apsispręsti, rasti geresnį sprendimą.

Dr. Vygandas Čaplikas

2000-12-27


Naujausi pakeitimai - 2002-12-12




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2231&p_d=21314&p_k=1