Etninės kultūros teisės pagrindai 

Lietuvos Respublikos etninės politikos koncepcijos projekto ekspertizė, Dalia Urbanavičienė


Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie LRV parengtas Lietuvos Respublikos etninės politikos koncepcijos (toliau Koncepcija) projektas sukelia daug neaiškumų.

Visų pirma kyla klausimas, kam reikalinga tokia koncepcija, jeigu joje apibūdinant dabartinę situaciją teigiama: “Lietuva įtvirtino pakankamai teisinių priemonių (čia ir toliau cituojant paryškinta mano – D.U.) įgyvendinti valstybinę tautinių santykių darnumo politiką, laiduoti Lietuvos etninėms bendruomenėms galimybę saugoti savo tapatumą, skatinti dalyvauti šalies visuomeniniame gyvenime ir ugdyti pilietiškumą. Lietuvos valstybės politiniai ir ekonominiai sprendimai priimami atsižvelgiant į visų Lietuvoje gyvenančių tautinių bendrijų interesus, nepažeidžiant jų teisių ir nacionalinio orumo” (projekto 10.1 punktas). Šis projektas yra perteklinis, jo rengėjai nepateikė jokių svarių argumentų, kodėl reikalingas dar vienas teisės aktas. Koncepciją nepagrįstai siekiama paversti net svarbesne už iki tol priimtus šią sritį reguliuojančius įstatymus ir tarptautinius teisės aktus: “Valstybinė etninės politikos koncepcija <…> yra svarbiausias etninių santykių srities politikos planavimo dokumentas, atspindintis valstybinės politikos viziją, pagrįstą ekonominės, socialinės, kultūrinės ir politinės etninių santykių raidos šalyje analize” (projekto 2.2 punktas). Toliau pateikta išsami analizė neįrodo, kad tokia koncepcija būtina, ir esami teisės aktai dar nėra užtikrinę stabilios ir palankios Lietuvos valstybinės politikos tautinių mažumų atžvilgiu.

Projekte įvesta sąvokų painiava, pradedant pavadinimu. Žodis etninė  pagal Tarptautinių žodžių žodyną reiškia tautinė, todėl pavadinimas tarsi nurodo junginį tautinė politika, tarsi tai būtų vienos tautos, o ne valstybės deklaruojama politika.  Tačiau projekto rengėjai etninę politiką apibrėžia taip: “…valstybės institucijų sprendimai ir veiksmai valstybės teritorijoje gyvenančių etninių grupių atžvilgiu” (žr. 2 priedą). Etninės grupės terminas projekto tekste naudojamas nenuosekliai – dažnai jie pakeičiamas terminais tautinė grupė, tautinė bendrija, tautinė mažuma arba etninė mažuma, o pratarmėje užsimenama: “…[koncepcijos] principai svarbūs tiek Lietuvos visuomenei, tiek ir visoms tautinėms grupėms, neišskiriant nė lietuvių”. Taigi lietuvių tauta, kuri pagal svarbiausią Lietuvos Respublikos teisės aktą – Konstituciją – sukūrė Lietuvos valstybę, yra prilyginama tautinėms mažumoms. Tai prieštarauja ne tik Konstitucijai, bet ir elementariai logikai, nes pagal tame pačiame Koncepcijos projekte pateiktus duomenis lietuviai yra dominuojanti tauta, todėl akivaizdu, kad Lietuva yra nacionalinė valstybė, o ne daugiatautė, kaip ne kartą teigiama šiame projekte. Tuo remiantis, reikėtų laikytis vieno termino – tautinė mažuma, kaip priimta pagal dabar galiojančius teisės aktus, ir išlaikyti Tautinių mažumų įstatyme pateiktą šios sąvokos apibrėžimą. Be to, terminas etninė kultūra yra apibrėžtas Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatyme ir visų pirma reiškia lietuvių, o ne tautinių mažumų kultūrą. Taigi Koncepcijos autorių siūlomos sąvokos tautinė (etninė) grupė ir tautinė (etninė) mažuma yra supainiotos ir neatitinka galiojančių teisės aktų.

Taip pat yra iškreipta sąvoka išeivija, kurią projekto rengėjai aiškina taip: “Lietuvos etninių grupių nariai, gyvenantys už Lietuvos ribų” (žr. 2 priedą). Tokiu atveju iš šios sąvokos eliminuojami lietuviai, nors tik jie gali būti išeiviais iš Lietuvos, kuri yra vienintelė lietuvių tautos tėvynė. Visiškai nelogiška, kad tautinės mažumos nariai, emigravę į savo tautos tėvynę (pvz., rusai į Rusiją) būtų vadinami Lietuvos išeivija; tokiems emigrantams emigravus į kitas šalis, jie gali būti suvokiami kaip išeivija tik tos tėvynės atžvilgiu, nes tai yra tolygu dvigubai išeivystei. Išimtis galėtų būti suteikta tik toms nuo seno Lietuvoje gyvenančioms tautinėms mažumoms, kurios neturi savo tautos tėvynės (pavyzdžiui, karaimams).

Tuo remiantis yra nepagrįstas ir net pavojingas Lietuvos valstybingumo išlaikymui projekto autorių siekis suteikti dvigubą pilietybę ne tik lietuvių kilmės asmenims, bet ir visiems Lietuvos piliečiams pagal kilmę, įvedant tokią Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo pataisą: “Lietuvos Respublikos pilietybės netekimas įgijus kitos valstybės pilietybę netaikomas asmenims, kurių tėvai ar seneliai arba vienas iš tėvų ar senelių yra ar buvo Lietuvos piliečiai” (žr.  projekto 9 dalies rekomendaciją).

Koncepcijos projekte numatomos priemonės daugeliu atvejų yra diskriminacinės lietuvių atžvilgiu:

1. Nors, kaip minėta, Koncepcijoje pripažįstama, kad tautinių mažumų globą užtikrinanti teisinė bazė yra pakankama, tačiau dar reikalaujama pakeisti vienintelį lietuvių tautinio savitumo išsaugojimą užtikrinantį Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymą, jį paverčiant ir tautinių mažumų kultūros globos įstatymu (žr. 7.2.1 papunktį); beje, projekte visiškai neužsimenama apie pagal šį įstatymą įsteigtą Etninės kultūros globos tarybą, kuriai pavestos pagrindinio Seimo ir Vyriausybės eksperto etninės kultūros politikos klausimais funkcijos.

2. Projekte siūloma “vengti inkorporuoti punktus dėl etninių bendruomenių teisių apsaugos į dvišales Lietuvos ir kitų valstybių sutartis bei susitarimus” (10.2.2 rekomendacija), nors tai vienintelė priemonė užtikrinti lietuvių mažumos kitoje šalyje valstybinę globą; šio siūlymo pagrįstumo neįrodo argumentas, kad dvišalės sutartys pažeidžia teises Lietuvoje gyvenančių tautinių mažumų, neturinčių jas globojančios nacionalinės valstybės (t.y. karaimų, totorių ir čigonų).

3. Tautinis nepakantumas analizuojamas tik tautinių mažumų atžvilgiu, nors galima rasti pakankamai daug analogiškų pavyzdžių ir lietuvių atžvilgiu. Siūlymas vykdyti tautinio nepakantumo monitoringą tautinių mažumų atžvilgiu tik pakurstytų tautinę nesantaiką Lietuvoje, kuri dabar, kaip pripažįsta projekto autoriai, yra daugiau provokuojama žiniasklaidos, bet ne visuomenės, “tiesioginių ksenofobijos arba etninio nepakantumo apraiškų, ypač smurtinio pobūdžio, yra nedaug” (žr. 8.2.1 papunktį).

4. Reikalaujama netapatinti mokomosios kalbos su mokyklos priklausomybe tam tikrai bendruomenei (5.2.5), nors statistiniai duomenys rodo, kad daugumoje Lietuvos vietovių mokyklose mokosi daugiausia lietuviai. Kita vertus, akcentuojamas didėjantis poreikis valstybės išlaikomų sekmadieninių mokyklų, skirtų tautinėms mažumoms, – tokia privilegija, be abejonės, lietuviams nebūtų prieinama atsisakius minėto mokyklos priskyrimo tam tikrai tautybei pagal kalbą. Ypač kelia nerimą toks koncepcijos rengėjų teiginys, kuris tarsi prieštarauja Valstybinės kalbos įstatymui: “Neleistina, kad būtų diskriminuojama viena ar kita kalba. Mokyklos steigimas, finansavimas ir reorganizavimas turi remtis vienodais kriterijais…” (5.2.3).

5. Kaip rodo 2002 m. Tarybos užsakymu atlikti sociologiniai tyrimai, lietuvių moksleivijos tautinis nuosmukis pastaraisiais metais yra labai ryškus, o tautinių mažumų jaunuomenės tautinė savimonė yra žymiai stabilesnė. Tačiau vietoj to, kad būtų stiprinamas lietuvių tautinis ugdymas, koncepcija numato Lietuvos pedagogų perkvalifikavimą multikultūrinio ugdymo linkme, kuris neva reikalingas ruošiantis naujų imigrantų bangai, kontaktams su naujomis rasinėmis, etninėmis bei religinėmis grupėmis. Šiuo metu Lietuvai visų pirma reikėtų spręsti aktualias dabartines, o ne numatomas ateityje iškilsiančias problemas.

6. Lietuvių diskriminacijos elementai įžvelgiami ir projekto autorių siūlymuose sudaryti palengvintas sąlygas tautinėms mažumoms plačiau atstovauti per pagrindines politines partijas, parengti tik tautinių mažumų nevyriausybinių organizacijų kompetencijos ugdymo programą, išplėsti tik tautinių mažumų spaudos rėmimą (6.3.2 rekomendacija), skiriant paramą nevyriausybinėms organizacijoms pirmenybę teikti tiems projektams, kurie apima lietuvių bendradarbiavimą su tautinėmis mažumomis.

Projekte yra prieštaravimų siūlymuose iš vienos pusės nedaryti skirtumo tarp tautinių mažumų ir lietuvių, o iš kitos pusės – skirti specifinį dėmesį tik tautinėms mažumoms: pavyzdžiui, kalbant apie kultūros paveldo skirstymo į “mūsų” ir “jūsų” nereikalingumą, tuo pačiu reikalaujama įtraukti tautinių bendrijų specialistus mažumų paveldo tyrimui.

Koncepcijos projektas numato biurokratinio aparato, atliekančio tautinių mažumų globos funkcijas, didinimą: siūloma įsteigti papildomą specializuotą instituciją skundams dėl diskriminacijos nagrinėti, nors jau yra pakankamai aukšto statuso institucija – Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie LR Vyriausybės. Toks siūlymas yra nekorektiškas turint omenyje, kad Lietuvos Respublikos finansinė situacija yra sunki ir neleidžia užtikrinti pakankamą socialinį lygį didelei daliai visuomenės, tame tarpe ir tautinių mažumų nariams.

Kitos koncepcijos projekte pateiktos rekomendacijos yra ne šios koncepcijos objektas: pavyzdžiui, “Kompleksiškai įvertinti tiesioginės demokratijos instrumentų naudojimo galimybes savivaldos institucijų lygmenyje”; “Seimui priimti Pilietinės visuomenės plėtros politikos koncepciją ir NVO strateginės plėtros bei pilietinio aktyvumo programas”; “Įvesti ir apibrėžti “regioninės reikšmės kultūros vertybių” statusą”.

Kadangi Koncepcijos aktualumas yra abejotinas ir jos projekte yra daug trūkumų, siūlau nepritarti šiam Koncepcijos projektui.

 

Etninės kultūros globos tarybos ekspertė 
dr. Dalia Urbanavičienė

2003-06-23


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2228&p_d=30270&p_k=1