Regionų politika ir plėtra 

Nuomonė dėl VRM pateiktos „Apskričių reformos koncepcijos projekto“ dr. Vygandas Čaplikas


Etninės kultūros globos tarybos prie LR seimo eksperto dr

„Apskričių reformos koncepcijoje (projekte)“ teigiamai reikia vertinti tai, kad „apskričių reforma yra susijusi su Lietuvos regioninės politikos teritorinių pagrindų sukūrimu“ (4 p.). Tačiau jos rengėjai užmiršo, kad ES valstybėse regionas yra atstovaujantis, makroteritorinis vienetas, kurio pagrindinis bruožas – savivalda. Iš pateiktos koncepcijos negalima susidaryti vaizdo, kad Lietuvoje kus sudaryti savivaldos regionai. Tai esminis koncepcijos trūkumas.

Pozityviai reikia vertinti, kad koncepcijoje suformuoti du apskričių sumažinimo būdai (11 p.). Teisingas tik antrasis būdas, kuris apskritis reorganizuoja į regionus atsižvelgiant į istorinį ir etnografinį paveldą, socialinę ekonominę regiono prigimtį ir pan. Šis būdas atitinka ne tik ES, bet ir tų valstybių, kurios ruošiasi įstoti į šią žemyno organizaciją, regionavimo praktiką (Čekija, Lenkija, Slovakija, Vengrija ir kt.).

Tačiau šis būdas reikalauja viešumo ir demokratinio požiūrio. Tai užtikrintų, būsimų regionų bendruomenių atstovų dalyvavimą svarstant alternatyvius tokių teritorijų projektus, jau nekalbant apie būtinų specialistų (istorikų, etnologų, kalbininkų, kraštotvarkininkų, regioninio planavimo ir kt.) žinias bei konsultacijas regionavimo srityje. Šis svarbus bei principinis Lietuvai klausimas, kuris žymiai koreguoja visą jos valdymo modelį, neturi būti pavestas kokioms nors uždaroms ar neviešoms tarpžinybinėms komisijoms, taryboms ar darbo grupėms, kurios atveria galimybę ten patekti asmenims be reikiamos kompetencijos regioninės politikos. Be įvairių ministerijų atstovų, perengiant koncepciją turėjo dominuojančiai dalyvauti aukštųjų mokyklų ir mokslinių įstaigų specialistai, visuomeninių (regioninių) organizacijų nariai. Koncepcija turi anonimišką pobūdį, nes nenurodyti jos autoriai.

Be šių bendrų pastabų, dar būtina atkreipti dėmesį į koncepcijos neišbaigtumą, ten esančius prieštaravimus, autorių nesilaikymą ar nežinojimą, kad mūsų šalyje etnografinio regiono sąvoka ir konkretūs pavadinimai jau įtvirtinti „Etninės kultūros valsrtybinės globos pagrindų įstatyme“ ir LR Seimo nutarime „Dėl Etninės kultūros globos tarybos sudėties ir nuostatų patvirtinimo“. Jei koncepcijos autoriai būtų gerai susipažinę su ES regioninės politikos pagrindais, tai nesiūlytų palikti apskričių viršininkų administracijos, nes naujuose regionuose pakaks prefekto įstaigos.

Ruošiant koncepciją turėjo dalyvauti ir Lietuvos savivaldybių asociacija (LSA), nes be jos neįmanoma teisingai paskirstyti valdymo funkcijų tarp vietinio, regioninio ir centrinio valdymo lygmenų. Reikia atkreipti dėmesį ir į tai, kad šalies vietinė savivalda dar neturi tų visų teisių bei kompetencijų, kurias joms garantuoja Europos savivaldos chartija, nors ji jau ratifikuota mūsų Seime. Koncepcijos ruošti nepakviesta ir Lietuvių etninės kultūros draugija, kuri paskutiniaisiais metais nemažai nuveikė sprendžiant šalies regionines problemas. Užmirštos ir kitos jos globojamos ar savarankiškai veikiančios struktūros, Etninės kultūros globos taryba prie LR Seimo, jos Regionų skyrius, Regionų ekspertų komisija ir pan. Jų dalyvavimas tokios koncepcijos ruošime būtinas ir dėl to, kad ES labai jautri regioninėms kultūroms, per jas nori išsaugoti visos Europos identitetą. Kultūra ne tik ES, bet ir viso Seimo pagrindinės organizacijos - Europos regionų asamblėjos (ERA) - prioritetinė sritis.

Dėl šių ir dar kitų priežasčių koncepcija – blankoka, praktiniu ir teoriniu požiūriu silpna, nes ji nesiremia ES regioninės politikos pagrindais ir rekomendacijomis, jos autoriai nepasinaudojo gausia šios organizacijos valstybių praktika nustatant regionus bei įgyvendinant regioninės savivaldos politiką.

 Dr. Vygandas Čaplikas

Vilnius, 2001-02-08                                 

 


Naujausi pakeitimai - 2002-12-12




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2231&p_d=21316&p_k=1