Regionų politika ir plėtra 

Etninės kultūros būklės Aukštaitijos regione analizė Vitalija Vasiliauskaitė


Nr 23 2001

Gentiniai aukštaičių ir žemaičių žemės plotai šiandien tėra istorinis kultūrinis palikimas ir nesutampa nei su aukštaičių ar žemaičių tarmės ribomis, nei su etninėmis šių kraštų ribomis. Istorinės aukštaičių žemės ribos šiandien yra kur kas mažesnės negu teritorija, kur šiandien gyvenama aukštaičių. Aukštaičių tarmės teritorija yra tris kartus didesnė, negu žemaičių tarmės ir kur kas didesnė, negu tradiciškai susiformavusi aukštaičių etninė teritorija. Kalbininkų išskiriami pietų aukštaičiai - dzūkai ir vakarų aukštaičiai - suvalkiečiai. Skirstant Lietuvą regioninėmis apskritimis, manyčiau reikėtų laikytis ne istorinių, ne tarminių, o etninių regiono ribų. Šis principas labiausiai atitiktų nūdienos aktualijas ir susiklosčiusias tradicijas. Deja, akademikas Z. Zinkevičius teigia, jog etnografinė sąvoka „aukštaičiai“ nėra galutinai susiformavusi, nors žodis „aukštaičiai“ jau buvo vartojamas XIII a. pabaigoje.

Etnografiniai aukštaičiai užima plotą, esantį į rytus nuo Dubysos, į šiaurę - nuo Nemuno ir Neries upių. Šiame plote etnografai išskiria dvi dalis: rytinę ir vakarinę. Rytinė dalis - tai Šventosios baseinas ir į rytus bei šiaurės rytus nuo jo. Tai visų vieningai laikoma tipiškiausia aukštaičių etninė teritorija. Ji užima šiuos dabartinius rajonus: Rokiškio, Zarasų, Kupiškio, Anykščių, Utenos, Ukmergės, Molėtų, Ignalinos rajonai bei Švenčionių ir Vilniaus rajonų šiaurinis pakraštys.

Vakarinė dalis - tai Nevėžio upės baseinas, taigi vidurio Lietuva, istorinio Žemaičių krašto branduolys, dėl ko žemaičiai linkę savintis šią teritoriją. Šį plotą sudaro Joniškio, Pakruojo, Radviliškio, Kėdainių, Panevėžio, Pasvalio, Biržų rajonai ištisai, Šiaulių, Raseinių, Jurbarko rajonų rytinės pusės ir Kauno rajono šiaurinė pusė. Griežtai pripažinti kad jie visi aukštaičiai, problemiška. Šiaulių, Raseinių rajonai patyrę stiprią žemaičių etnokultūrinę įtaką, o Kauno, Jurbarko  - suvalkiečių.

Šiandieninės etninės ribos jau nėra griežtai apibrėžtos. Pagal etnografinius regionus skirstyti Lietuvos teritoriją į apskritis yra problemiškas ir keblus reikalas tiek kultūriniu, tiek ekonominiu požiūriu. Atliekant administracinį perskirstymą, reikėtų ieškoti kompromisų. Jeigu žinome, kad apskričių turi būti dvigubai mažiau negu dabar yra, tai jas mažinti derėtų jungiant po dvi artimiausias apskritis ir teritoriniu, ir etnokultūriniu požiūriu: Vilniaus ir Alytaus - į pietryčių arba Vilniaus apskritį. Kauno ir Marijampolės, į pietvakarių arba Kauno, Klaipėdos ir Tauragės - į vakarų arba Klaipėdos, Telšių ir Šiaulių į šiaurės arba Šiaulių, Utenos ir Panevėžio - į šiaurės rytų arba Panevėžio apskritį.

Panevėžio apskritis - agrarinis kraštas, net 40 proc. apskrities gyventojų gyvena kaime. Panevėžio regiono plėtros plane iki 2005 metų numatyta kaimo plėtra: pabrėžiamas įvairių amatų kūrimasis kaime, kaimo bendruomenių kūrimosi skatinimas, kaimo kultūros centrų išsaugojimas, tačiau šios veiklos tikslas siejamas tik su kaimo turizmo ir verslo plėtote, o ne su kaimo žmonių dvasinio ir kultūrinio gyvenimo poreikiais. Plėtros plane tarp kultūros ir visuomeninių paslaugų įstaigų prioritetas skiriamas tik bibliotekoms, tuo tarpu savivaldybių ir visuomeniniams muziejams, kitoms kultūros ir paveldo įstaigoms dėmesio visai neskirta.

Panevėžio kraštotyros muziejaus etninės kultūros skyrius yra pasiruošęs teikti dalykinę ir metodinę pagalbą gana plačiai Aukštaitijos teritorijai, nes per dešimtį gyvavimo metų yra sukaupęs nemažą archyvą, kuriame saugo garso ir vaizdo medžiagą, užfiksuotą Panevėžio, Pasvalio, Biržų, Rokiškio, Kėdainių, Anykščių, Ukmergės, Kupiškio, Radviliškio, Pakruojo, Molėtų, Jonavos, Širvintų ir kt. rajonuose. Ši medžiaga yra kaupiama etnoinstrumentologinių, kompleksinių ir trumpalaikių ekspedicijų metu. Etninės kultūros skyriuje dirba istorikė-etnografė, etnologė, etnomuzikologė ir lituanistė. Skyriaus darbuotojai rengia ekspedicijas, kataloguoja ir archyvuoja surinktą medžiagą, ruošia rinkinius, publikacijas, skaito paskaitas ir veda seminarus Panevėžio krašto kultūros ir švietimo darbuotojams, dirba edukacinį ir muziejinį darbą.

Etninei kultūrai dėmesį skiria ir kitos Panevėžio apskrityje esančios įstaigos bei visuomeninės organizacijos. Rokiškyje jau ketverius metus veikia visuomeninė organizacija „Aukštaičių akademija“, kuri kasmet rengia teminius renginius ir konferencijas. Jau buvo diskusijų, paskaitų, parodų ir konferencijų šiomis temomis: „Aukštaitija ir jos kalba“, „Aukštaičių dailė“, „Aukštaičių muzika“. Aktyviai dirba Kraštotyros draugijos Panevėžio miesto ir rajono skyriai, Kalbos draugijos Panevėžio miesto skyrius, Jaunieji maironiečiai, jaunimo organizacija „Ramuva“, Žygeivių klubas, Lietuvos tautodailės sąjungos Panevėžio skyrius. Etninei kultūrai dėmesio skiria ir 2 apskrities regioniniai parkai.

Problemiškesnė situacija švietimo įstaigose. Etninės kultūros ugdymu gražiai rūpinasi ikimokyklinio ugdymo įstaigos, vaikų folkloro kolektyvai „Čirulis“ (Rokiškis), „Ringužis“ (Panevėžio r.), Virbališkio vaikų folklorinis ansamblis (Kupiškio r.). Apskrities pagrindinėse ir bendrojo lavinimo mokyklose etninei kultūrai skiriama nepakankamai valandų. Dvi apskrities aukštesniosios mokyklos turi etninės kultūros mokymo kursą. Panevėžio konservatorijoje pradinio ugdymo specialybės studentai supažindinami su etninės kultūros kursu. Rokiškio kolegijoje rengiami etninės veiklos specialistai, tačiau šiais metais čia mokosi tik trys studentai.

Etninės kultūros veiklą regione būtina koordinuoti telkiant visų etninės krypties darbą dirbančių įstaigų ir visuomeninių organizacijų dėmesį. Tam tikslui derėtų įkurti regioninę etninės veiklos tarybą, kuriai priklausytų P. Blaževičius („Aukštaičių akademija“), Gytis Gruzdas (Obelių etninės veiklos organizatorius), A Kavaliauskas (Krekenavos regioninis parkas), Lina Daukšienė (Kupiškis), Nida Lungienė (Rokiškis), Albertas Bartašius (Pasvalys), Birutė Goberienė (Panevėžio rajonas), Valerija Bartulienė (Panevėžio rajonas), Vidas Mažukna, (Panevėžys), Gvidas Vilys (Panevėžys), Vitalija Vasiliauskaitė (Panevėžys).

 


Naujausi pakeitimai - 2002-12-12




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2231&p_d=21328&p_k=1