Švietimas ir mokslas 

Dėl etninės kultūros ugdymo programos "Tėviškės metai" / R. Astrauskas, I. Čepienė, K. Stoškus ir kiti


1. Būtų tikslinga programos pratarmę sieti su įvadu. Jame reikėtų aiškiau aptarti mintį apie tautinės savasties ugdymą, be kurio, anot autorių, inkultūracijos procesas yra nepilnavertis (šiuo atveju netinka naudoti inkultūracijos sampratos). Pageidautina trumpai aptarti Etninės kultūros ugdymo programos sąsajas su kitais dėstomais dalykais (istorija, gimtąja kalba, daile, muzika). Taip pat pageidautina nurodyti didaktines nuostatas, kuriomis siūloma vadovautis įgyvendinant parengtą programą.

2. Analizuojant programą turinio aspektu pastebėta, kad jos rengėjai ugdymo turinį labiau orientuoja į kultūros paveldo pažinimą, mažiau etninę kultūrą pateikdami kaip gyvąją tradiciją ir jos raiškos tęstinumą. Tokia tendencija reikalauja paaiškinimo programos įvade.

3. Nereikėtų apsiriboti vien seniausia - apeigų, švenčių ir mitologijos - interpretacija, nes lietuvių etninėje kultūroje ikikrikščioniškoji ir krikščioniškoji tradicijos yra neatskiriamai susijusios. Tai padėtų giliau pažinti tradicinės kultūros slėpinių įvairovę, sąsajas tarp praeities ir dabarties, ugdytų toleranciją.

4. Pageidautina, kur yra įmanoma, neapsiriboti vien savo krašto etnine kultūra, o palyginti ją su kaimyniniu tautų tradicijomis ir taip atskleisti jos savitumą.

5. Kai kurie etninės kultūros ugdymo siekiai (uždaviniai), pateikti atskirai kiekvienai klasei, atitinka bendrus programos tikslus. Todėl kyla abejonės, ar tikslinga juos priskirti tam tikram ugdymo koncentrui. Programos autoriams derėtų ugdymo siekius, skirtus kiekvienai klasei, labiau priartinti prie atitinkamos klasės ugdymo turinio.

6. Pageidautina prie augalų simbolikos aptarti ir rugio bei lino simboliką, o kalbant apie šeimos apeigas nepamiršti protėvių kulto.

7. Programos autoriams siūloma atkreipti dėmesį ir į kai kurių siekių bei įgytų žinių formuluotes. Kyla abejonių dėl jų prasmingumo ir tikslingumo. Antai nurodyta, kad 6 klasės mokiniai turėtų "pažinti medžius, augančius prie savo sodybos, namo, vaizduojamus kaip Pasaulio (Gyvybės) medžius" 9 klasėje - "sudaryti kūdikio vardynų aprašą, improvizuoti atskirus vardynų fragmentus", 10 klasėje - "suprasti, kaip dirba etnologai, kuria teorijas", "suvokti etninės kultūros santykį su kitomis pažinimo formomis" (ar etninė kultūra - viena iš pažinimo formų?).

8. Tikslinga būtų peržiūrėti rekomenduojamos literatūros sąrašą, jį išskaidyti pagal atskiras temas, atskirti teorinius darbus nuo liaudies kūrybos (tautosakos) rinkinių.

9. Siūloma programoje ištaisyti kalbos stiliaus nesklandumus.

Tarybos ekspertai priėjo vieningą išvadą, kad naujoji Etninės kultūros ugdymo programa "Tėviškės metai" iš esmės yra vertintina teigiamai. Ją galima būtų pateikti tvirtinti Švietimo ir mokslo ministerijai, prieš tai pataisius.

Programą vertino Tarybos ekspertai:
Rimantas AstrauskasIrena ČepienėKrescencijus StoškusDalia Urbanavičienė ir Ramunė Vėliuvienė.

2002-12-30


Naujausi pakeitimai - 2009-12-02




© Seimo kanceliarija

http://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_r=2232&p_d=30304&p_k=1